Motocykl BSA M20

BSA M 20

Motocykl BSA M 20 (Birmingham Small Arms Company)

Motor: Jednoválcový vzduchem chlazený o objemu 496 cm3 a rozvodem SV

Výkon 8,9 kW (12 k)

Převodovka: 4 stupně, nohou řazená

Rám: Trubkový

Vidlice: Paralelogramová s tlačnou pružinou

Pneumatiky: 3,25 x 19

Objem nádrže: 3 galony (cca 13,5 l)

Hmotnost: 179 kg

 

Celková produkce motocyklů BSA všech typů pro potřeby armád činila 126 334 kusů

Jedná se o nejrozšířenější britský motocykl. Tyto stroje, byly používány u každé složky Československé samostatné obrněné brigády. O zavedení motocyklu se ministerstvem války rozhodlo v roce 1936. První stroje byly dodávány od roku 1937následně po celou dobu války a jejich produkce skončila v 50. letech 20. století. Jednotlivé série se lišili v detailech. Dodávány byly britské královské armádě, britskému námořnictvu i letectvu. Mimo britské jednotky i spojeneckým armádám například: Čechoslovákům či Polákům. Sloužili převážně ke kurýrním účelům, potřebám vojenské policie atd. Mimo armádní verzi používali ozbrojené složky i zrekvírované a posléze militarizované civilní verze. V současné době jsou v držení klubu dva provozuschopné stroje v markingu Československé samostatné obrněné brigády a třetí je výstavbě.

 

Zdroje:

  • Fencl, V. 2006: Vozidla Československé samostatné obrněné brigády 1944 – 1945. In: Dunkerque, Válečný deník Československé samostatné obrněné brigády (říjen 1944 – květen 1945). Praha. 163 – 198.
  • Vanderveen, B. 1999: Encyklopedie historických vojenských vozidel (překlad) G. J. Dvorsky. Praha.
  • Technický průkaz vozidla.